Gnieźnieńska Amatorska Liga Koszykówki cieszy się niemałym zainteresowaniem już od kilku lat. W związku z tym ruszamy z zapisami na nowy sezon! Zapisy trwają od 18.08.12 do 14.07.2012.
Zapraszamy do udziału wszystkich, którzy chcą się poruszać na parkiecie i rywalizacja nie jest im obca.
Gwarantujemy świetną zabawę, wiele meczy oraz atrakcyjne nagrody.
REGULAMIN
§1. ORGANIZATOR ROZGRYWEK
1. Stowarzyszenie Gnieźnieńska Amatorska Liga Koszykówki
§2. MIEJSCE, TERMINY ORAZ SYSTEM ROZGRYWEK
1. Hala Sportowa Kolegium Europejskiego w Gnieźnie
2. Rozgrywki będą prowadzone zgodnie z systemem i terminarzem rozgrywek zatwierdzonym przez GALK i osoby oraz instytucje zainteresowane.
3. System rozgrywek i jego terminarz zostaną ostatecznie zatwierdzone po potwierdzeniu przez drużyny uczestnictwa w rozgrywkach i podane do wiadomości w komunikacie niezwłocznie po spotkaniu organizacyjnym.
§3. WARUNKI PRZYSTĄPIENIA DO ROZGRYWEK
1. Zgłoszenie drużyny do rozgrywek odbywa się drogą elektroniczną. Wszelkich informacji udzielają organizatorzy.
2. Potwierdzenie udziału w rozgrywkach przed spotkaniem organizacyjnym - przesłanie na adres e-mail szczegółowo wypełnionej karty zespołu.
3. Szczegóły dotyczące procedur zgłoszeniowych drużyn określają komunikaty przedsezonowe wydawane przez organizatora ligi.
4. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do ostatecznej weryfikacji drużyn, tym samym do odrzucenia zgłoszenia drużyny.
5. Przybycie na spotkanie organizacyjne, na którym obecność kierowników drużyn jest obowiązkowa.
6. Przedstawienie na spotkaniu organizacyjnym dokumentu potwierdzającego wpłatę wpisowego za udział w rozgrywkach, Przy wcześniejszym przysłaniu potwierdzenia droga mailową.
7. Wysokość wpisowego wynosi 120zł od każdego zgłoszonego zawodnika. W przypadku zespołów liczących mniej niż 10 zawodników wynosi 1300zł.
8. Wysokość wpisowego do dnia 31.08.2012 wynosi 100zl od każdego zgłoszonego zawodnika. W przypadku zespołów liczących mniej niż 10 zawodników wynosi 1100zł
Gnieźnieńska Amatorska Liga Koszykówki os. Sosnowe 105 62-200 Lubochnia
nr konta: 64249000050000450043128045
§4. OBOWIĄZKI DRUŻYNY I ZAWODNIKÓW
1. Drużyny zobligowane są do przestrzegania niniejszego regulaminu oraz terminarza rozgrywek.
2. Drużyna musi posiadać kierownika. Kierownik jest reprezentantem w sprawach organizacyjnych zespołu, jednakże nie w trakcie trwania meczu. W trakcie meczu, drużynę reprezentuje, z godnie z przepisami gry w koszykówkę, trener/asystent trenera, a w razie jego braku – kapitan drużyny.
3. Drużyny muszą posiadać jednolite stroje koszykarskie z widocznymi numerami z przodu i z tyłu koszulki. Nie ma zastrzeżenia co do zakresu liczb jakie można stosować, jednakże każdy strój musi mieć inny numer. Dopuszcza się posiadanie numeru jedynie na spodenkach. Pod warunkiem, że spodenki będą w jednolitym kolorze z koszulką.
4. W przypadku, gdy oba zespoły przystąpią do meczu w strojach o zbliżonej kolorystyce, gospodarz (wg terminarza) otrzyma „znaczniki” jednakowego koloru.
5. W przypadku, gdy któryś z zespołów nie posiada jednolitych strojów, zawodnicy tego zespołu otrzymają „znaczniki” jednakowego koloru.
9. Każdy uczestnik ligi (zawodnik, trener) ma obowiązek posiadania obuwia zmiennego nie pozostawiającego śladów na powierzchni boiska. W przypadku niespełnienia tego warunku zawodnik nie zostanie dopuszczony do gry.
10. Każdy uczestnik ligi wyrażający zgodę na grę w lidze (wyrażoną umieszczeniem w karcie zespołu podpisanej przez kierowników zespołu), oświadcza że zapoznał się dokładnie z Regulaminem i zgadza się z wszystkimi zapisami w Regulaminie i bierze udział w rozgrywkach na własna odpowiedzialność.
12. Najpóźniej na 15 minut przed spotkaniem trener (kapitan) drużyny zobowiązany jest podać skład drużyny, oraz pierwszą piątkę zawodników sekretarzowi zawodów.
§5. PRAWA DRUŻYN I ZAWODNIKÓW
1. Drużyna w osobie kapitana ma prawo złożyć protest najpóźniej w 5 minut po zakończeniu spotkania (pisemnie na odwrocie oryginału protokołu meczu).
2. Drużyna w osobie kierownika ma prawo w razie konieczności do złożenia wniosku o przełożenie terminu spotkania. Wniosek musi być uzasadniony i złożony nie później niż 7 dni przed planowanym terminem meczu.
§6. DRUŻYNY
1. Drużyna musi składać się z minimum 5, a maksymalnie 20 zawodników wpisanych do karty zespołu.
2. Status amatora uzyskują osoby, które w obecnym sezonie 2012/2013 nie rozegrały żadnego spotkania w rozgrywkach 3 ligi lub wyższych.
3. Do gry w lidze uprawnieni są zawodnicy którzy w dniu meczu ukończyli 16 lat, pod warunkiem obecności na meczu kierownika/trenera zespołu, oraz pisemną zgodą rodziców lub prawnych opiekunów.
a) warunkiem uczestniczenia osób niepełnoletnich w rozgrywkach Gnieźnieńskiej Amatorskiej Ligi Koszykówki jest ubezpieczenie wszystkich zawodników grających w danym zespole.
4. Jeden zawodnik może reprezentować tylko 1 drużynę jednocześnie.
5. Do dnia spotkania organizacyjnego istnieje możliwość zmian w zgłaszanym składzie drużyny bez żadnych ograniczeń.
6. Po spotkaniu organizacyjnym, a do dnia zakończenia 2 kolejki rozgrywek, drużyny posiadają prawo uzupełniania składu zespołu w przypadku posiadania wakatów w liście zawodników. Każdy dopisany zawodnik do ligi zobligowany jest wnieść opłatę w wysokości 120zł.
7. Po spotkaniu organizacyjnym, a do dnia zakończenia 4 kolejki rozgrywek, drużyny posiadają prawo dokonania dwóch zmian w składzie drużyny.
8. Przez zmianę w składzie zespołu rozumie się zarówno wykreślenie ze zgłoszonego składu zawodnika i wpisanie w jego miejsce innego, jak również dopisanie do składu zespołu (w przypadku wakatów na liście) zawodnika.
9. Transfer/przejście zawodnika z drużyny GALK do innej drużyny GALK nie powoduje zmniejszenia ilości możliwych do dokonania zmian w składzie tylko w zespole, z którego zawodnik został oddany, a w jego miejsce nie wpisano innego zawodnika.
10. Drużyna ma prawo zgłosić do rozgrywek trenera i asystenta trenera, które to osoby nie zostaną zgłoszone do rozgrywek jako zawodnicy i nie będą miały prawa występować jako zawodnicy podczas meczu.
11. Zastrzeżenia o których mowa w pkt. 6 niniejszego paragrafu mają również zastosowanie w stosunku do trenera/asystenta trenera.
12. W trakcie meczu, funkcję trenera lub asystenta trenera może pełnić jedynie osoba zgłoszona do rozgrywek przez drużynę z zastrzeżeniem pkt. 8 i 11 niniejszego paragrafu.
13. Jeśli drużyna zgłosiła do rozgrywek trenera i asystenta trenera, tylko te zgłoszone osoby mogą podczas meczu pełnić funkcję trenera i asystenta trenera.
14. Wszystkie osoby nie wymienione w protokole zawodów jako zawodnicy bądź trenerzy drużyn, a przebywające w strefie ławki drużyny, są osobami towarzyszącymi, za których zachowanie podczas zawodów odpowiada osoba pełniąca funkcję trenera w trakcie zawodów.
§7. WERYFIKACJA I PROTESTY
1. Weryfikację zawodów oraz rozpatrywanie protestów przeprowadza organizator na podstawie protokołu spotkań, a także opinii swoich przedstawicieli będących na meczu, sędziów spotkania i zainteresowanych stron.
2. Organizator jest zobowiązany do rozpatrzenia protestu w terminie 7 dni od daty złożenia i powiadomienia obu stron.
3. Protesty dotyczące przebiegu zawodów muszą być zgłoszone do protokołu i podpisane przez kapitana drużyny.
4. W przypadku, gdy drużyna wycofa się w trakcie rozgrywek weryfikacja meczy będzie następująca:
a) jeżeli drużyna nie odbyła do chwili wycofania więcej niż połowy zaplanowanych spotkań, wyniki wszystkich spotkań zostają anulowane, a tabelę klasyfikacji rozgrywek sporządza się bez tej drużyny,
b) jeżeli drużyna odbyła do chwili wycofania więcej niż połowę zaplanowanych spotkań, wyniki odbytych spotkań zostają utrzymane, natomiast kolejne spotkania zostaną zweryfikowane jako walkowery 40:0 na korzyść przeciwników z punktacją w tabeli klasyfikacji rozgrywek 0 dla zespołu, który się wycofał, natomiast 2 punkty dla przeciwników tego zespołu.
5. W przypadku, gdy drużyna zostanie wykluczona w trakcie rozgrywek wszystkie mecze tej drużyny zostają anulowane, a tabelę klasyfikacji rozgrywek sporządza się bez tej drużyny.
6. Kolejność w tabeli będzie ustalana na podstawie oficjalnych przepisów FIBA regulujących tę kwestie.
7. Zawody zostaną zweryfikowane jako walkower gdy:
a) drużyna z własnej winy nie stawi się na mecz lub spóźni się więcej niż 10 minut,
b) drużyna stawi się do rozpoczęcia spotkania z mniejszą liczbą zawodników niż 5,
c) drużyna odmawia gry pomimo poinstruowania przez sędziego głównego, aby grę podjęła,
d) drużyna zejdzie z boiska i odmówi dalszej gry,
e) drużyna nie posiada jednolitych strojów koszykarskich i odmawia wypożyczenia "znaczników"
f) w drużynie wystąpi zawodnik nieuprawniony,
8. W momencie gdy na parkiecie pozostanie mniejsza ilość zawodników niż 2 jednej drużyny mecz zostaje PRZERWANY (nie jest traktowany jak walkower) z następującymi konsekwencjami:
I. jeśli w momencie przerwania meczu prowadziła drużyna, przez którą zawody zostały przerwane wynik końcowy meczu zostaje zweryfikowany do stanu 20:0 dla drużyny pozostającej w odpowiedniej ilości graczy. Punktacja w takim przypadku jak przy rozegranym meczu, czyli 2pkt dla zwycięzców 1 dla pokonanych;
II. jeśli w momencie przerwania meczu prowadziła drużyna nie zawiniającą przerwaniu zawodów, jako wynik końcowy traktowany jest wynik który został zapisany w protokole w momencie przerwania spotkania - punktacja jak wyżej;
III. jeśli w momencie przerwania meczu był wynik remisowy wówczas zatwierdzony zostaje wynik 20:0 dla drużyny pozostającej w odpowiedniej ilości graczy - punktacja jak wyżej.
9. Drużyna ukarana 2 walkowerami z tych samych powodów zostaje wykluczona z rozgrywek.
§8. SĘDZIOWIE
1. Mecz sędziuje minimum 1 sędzia na boisku oraz sędziowie funkcyjni:
a) sekretarz sporządzający protokół meczu,
b) mierzący czas gry
2. Mecze finałowe oraz inne wyznaczone przez organizatorów spotkania będzie sędziowało 2 sędziów boiskowych.
3. Sędziów do każdego meczu deleguje, działający z ramienia organizatora referent obsad.
4. Podczas zawodów przy stoliku sędziowskim mogą znajdować się jedynie sędziowie funkcyjni.
5. Sędziowie uczestniczący w rozgrywkach danej grupy rozgrywkowej GALK jako czynni zawodnicy lub trenerzy nie mogą prowadzić zawodów w ramach rozgrywek GALK.
§9. PRZEPISY GRY
Spotkania rozgrywane będą zgodnie z aktualnymi przepisami gry w koszykówkę zatwierdzonymi przez Polski Związek Koszykówki z następującymi zmianami lub uzupełnieniami:
1. Zegar zatrzymywany będzie tylko:
a) na czas wykonywania rzutów osobistych (zatrzymanie czasu w chwili pokazania przez sędziego sygnału "rzuty wolne"),
b) w czwartej kwarcie przez ostatnie 2 minuty.
c) przerwy na żądanie wziętej przez którąś z drużyn,
d) na żądanie sędziego.
2. Ponadto w każdej dogrywce pomiar czasu gry będzie prowadzony jak w kwarcie IV meczu.
3. Przerwa między I-II oraz III-IV kwartą wynosi 2 minuty, natomiast między II-III kwartą 5 minut.
4. W meczu może uczestniczyć maksymalnie 12 zawodników każdej z drużyn.
5. Zawody rozpoczyna co najmniej 5 zawodników każdej z drużyn (jest to warunek konieczny i bezwzględnie przestrzegany),
6. Zawody kończą się w momencie, gdy na parkiecie zostało mniej niż 2 zawodników z jednej z drużyn (mecz przerwany).
§10. KARY I OPŁATY
1. Drużyna i osoby z nią związane winne zniszczenia obiektu lub wyposażenia hali, w której rozgrywane są zawody ponoszą koszty związane z jej naprawą, a drużyna i osoby z nią związane, zostanie dożywotnio wykluczona z ligi.
2. W przypadku, gdy sędzia prowadzący zawody stwierdzi, że osoba przebywająca na boisku lub na ławce rezerwowych jest pod wpływem alkoholu bądź zachowuje się w sposób agresywny lub sprzeczny z dobrymi obyczajami, ma on prawo nakazać opuścić obiekt przez tą osobę. Gra zostanie wznowiona dopiero po opuszczeniu przez winowajcę pola gry. Czas na wykonanie tej czynności wynosi 2 minuty, w przeciwnym wypadku zostanie orzeczony walkower na niekorzyść drużyny sprawcy.
3. Za nie przystąpienie do meczu w wyznaczonym terminie lub przybycie na mecz z ilością zawodników mniejsza niż wymaganą do rozpoczęcia zawodów drużyna ponosi koszty sędziowskie.
4. W przypadku rażącego naruszenia postanowień niniejszego regulaminu Organizator może podjąć decyzje o nałożeniu na zawodnika, kierownika drużyny, trenera lub drużynę jedną z następujących kar:
a) upomnienie ( 2 upomnienia = dyskwalifikacja)
b) odsunięcie od jednego bądź więcej spotkań
c) zawieszenie na czas nieokreślony
d) dyskwalifikację
e) wykluczenie z rozgrywek
5. Za otrzymane w rozgrywkach faule techniczne wprowadza się następujące rodzaje kar:
a) pierwszy faul techniczny dla zawodnika (trenera) (w sezonie) – bez konsekwencji
b) drugi faul techniczny zawodnika (trenera) (w sezonie) – zakaz gry w kolejnym spotkaniu*
c) trzeci faul techniczny zawodnika (trenera) (w sezonie) – zakaz gry w kolejnym spotkaniu
d) czwarty i każdy kolejny faul techniczny zawodnika (trenera) (sumowane w sezonie) - zakaz gry w kolejnym meczu
e) za dwa faule techniczne dla zawodnika (trenera) w jednym meczu - zakaz gry w kolejnym spotkaniu
6. Za każdy faul dyskwalifikujący zawodnik otrzymuje zakaz występowania w kolejnym meczu.
7. Za każdy faul niesportowy, który został orzeczony jako kontakt nadmierny, ciężki, a w szczególności mogący spowodować kontuzję lub inny uszczerbek na zdrowiu przeciwnika, zgodnie z zapisem w artykule 36 Przepisów gry w koszykówkę, zawodnik odbywa karę odsunięcia od 2 meczy. Ocena tego zdarzenia leży w gestii organizatora (przedstawiciela obecnego na meczu), który orzecze o zastosowaniu kary. Decyzja organizatora w tej mierze nie podlega odwołaniu.
8. Za bójkę na terenie hali osoby biorące w niej udział otrzymują automatyczną dyskwalifikację do końca sezonu, bez możliwości odwołania się.
9. Za naruszenie nietykalności sędziego lub organizatora (w tym słowną), zawodnik otrzymuje automatyczną dyskwalifikację do końca sezonu oraz zakaz gry w dwóch kolejnych sezonach rozgrywek Gnieźnieńskiej Amatorskiej Ligi Koszykówki.
10. Decyzję o wyborze formy kary, o których mowa w punktach 5b, 5c, 5e niniejszego paragrafu zawodnik (trener) musi przekazać za pośrednictwem kierownika drużyny najpóźniej przed rozpoczęciem następnego, wg terminarza rozgrywek, meczu drużyny.
11. Kary, o których mowa w punktach 5b, 5c, 5e niniejszego paragrafu są obligatoryjne i nie wymagają formy pisemnej mówiącej o nałożeniu kary na zawodnika (trenera) przez organizatora rozgrywek.
12. Zawodnicy ukarani faulem technicznym lub faulem dyskwalifikującym mają prawo odwołania się od nałożonej na nich kary w myśl postanowień punktu 5 niniejszego paragrafu, w terminie nie przekraczającym 24 godzin po zawodach, w których zostali ukarani. W takich przypadkach tylko kierownik drużyny zainteresowanej może złożyć odwołanie. Kierownik ma obowiązek na piśmie, droga elektroniczną złożyć oficjalne pismo uzasadniające odwołanie się od otrzymanej kary.
13. Organizatorzy mają obowiązek w ciągu 72 godzin od otrzymania pisma wydać decyzję podtrzymującą lub anulującą karę. Decyzja organizatorów jest ostateczna i nieodwołalna.
14. Członek drużyny, który odbywa karę zawieszenia (zakazu gry w meczu) w myśl postanowień niniejszego regulaminu nie może przebywać podczas trwania meczu w strefie ławki drużyny.
15. Za udział w zawodach nieuprawnionego do gry zawodnika/trenera, drużyna, w której wystąpił nieuprawniony zawodnik (trener) przegrywa mecz walkowerem w stosunku 0:40 na korzyść przeciwników.
16. Odstąpienie od nałożenia regulaminowej kary przez organizatora nie może stanowić podstawy unieważnienia decyzji sędziowskiej oraz weryfikacji zawodów i wyniku meczu.
§11. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Mecze powinny być rozgrywane w przyjaznej i towarzyskiej atmosferze, zgodnie z obowiązującymi przepisami koszykówki bez użycia przemocy, w myśl zasad "FAIR-PLAY".
2. Organizator zastrzega sobie prawo ostatecznej interpretacji wszelkich kwestii spornych.
3. Organizator nie ponosi odpowiedzialności prawnej ani cywilnej w zakresie szkód na zdrowiu i mieniu biorących udział w rozgrywkach zawodników.
4. Podpis zawodnika na formularzu zgłoszeniowym oznacza, iż zapoznał się on z niniejszym regulaminem, oficjalnymi Przepisami gry w koszykówkę oraz ich Oficjalną interpretacją.
5. Organizator zastrzega sobie prawo do zmian w niniejszym regulaminie wynikających z przebiegu prowadzonych rozgrywek.
6. Wszelkie kwestie nieujęte w niniejszym regulaminie rozstrzyga organizator.
GALK