Wykładowcami byli pracownicy ISIN, a także poznańskiej AWF - Sylwia Bartkowiak i Bartosz Malak, a konferencję poprowadziła Joanna Szurkowska - dbając również o stronę organizacyjną.
W wykładzie inauguracyjnym Bartosz Malak przedstawił neurobiologiczne podstawy rozwoju człowieka poprzez aktywność fizyczną ze szczególnym uwzględnieniem jej pozytywnego wpływu na hipokamp - część mózgu odpowiedzialną za konsolidację i przekaz informacji z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej. Według wyników wielu badań aktywność fizyczna w znaczący sposób wpływa nie tylko na dobre samopoczucie i rozwój fizyczny człowieka, ale także rozwój hipokampu, a co za tym idzie ułatwia uczenie się i rozwija orientację przestrzenną.
Sylwia Bartkowiak przedstawiła ogólne wyniki badań zapoczątkowanych już ponad trzydzieści lat temu przez profesora Ryszarda Strzelczyka, a skupiających się na pomiarze podstawowych cech antropometrycznych dzieci i młodzieży z wybranych wiejskich szkół byłego województwa poznańskiego, a także ich sprawności fizycznej w różnych okresach rozwojowych. Z przytoczonych ogólnych wyników badań wynika, że na przestrzeni trzech dekad mamy do czynienia z tendencją zwiększania się podstawowych parametrów antropometrycznych (wysokości, masy ciała) przy jednoczesnym spadku poziomu cech motorycznych (poza siłą). Co w konkluzji wskazuje na bardzo istotną rolę nauczycieli wychowania fizycznego w kształtowaniu rozwoju fizycznego obecnych i przyszłych pokoleń dzieci i młodzieży. Z materiału uzyskanego na bardzo szerokiej grupie badawczej do tej pory nie wyodrębniono jeszcze wyników dotyczących ewentualnej korelacji badanych parametrów u poszczególnych osobników z uprawianymi przez nich dyscyplinami sportu, a niewątpliwie takie opracowania mogłyby wskazywać na pożądane kierunki rozwoju.
Bartosz Malak w wykładzie tytułowym konferencji - "Nowe spojrzenie na etapizację procesu szkolenia sportowego" zwrócił uwagę na fakt, że w Polsce młodzi zawodnicy (zapewne również pod wpływem presji ze strony trenerów, rodziców, czy środowiska rówieśniczego) bardzo szybko dążą do sukcesu sportowego i uzyskując go na poziomie młodzika, czy juniora rzadko przekuwają to na poważne osiągnięcia w grupie seniorskiej. Wręcz zatrważająco niska jest efektywność szkolenia sportowego mierzona osiągnięciem sukcesów na igrzyskach olimpijskich zawodniczek i zawodników, którzy wcześniej zdobywali medale mistrzostw Europy, bądź świata juniorów. W Polsce wskaźnik ten wynosi zaledwie 22, 4% podczas gdy w Hiszpanii - 70.7%, czy Wielkiej Brytanii - 68,4%. W konkluzji B. Malak przedstawił slajd obrazujący etapizację szkolenia sportowego w Kanadzie:
Co istotne według tego systemu na każdym etapie szkolenia sportowego można przejść do etapu ostatniego - "Aktywnie przez życie". Ale myślę, że nie mniej ważna dla trenerów, zawodników i ich rodziców jest głęboka analiza etapów wcześniejszych. Wynika z niej bowiem, że okres "Trenuj, aby zwyciężać" przypada dopiero na wiek pełnoletniości zawodniczki, czy zawodnika, a nie jak to się bardzo często zdarza również w niektórych klubach gnieźnieńskich, kilka, czy nawet kilkanaście lat wcześniej!
(Oczywiście należy z tej uwagi wyłączyć dyscypliny takie jak gimnastyka artystyczna i sportowa, łyżwiarstwo, czy pływanie).
Konferencja była bardzo ciekawa. Zakończyła się serią pytań do prelegentów. Z pewnością uczestnicy: nauczyciele wychowania fizycznego, trenerzy, instruktorzy, działacze poza certyfikatami mogli wynieść z niej wiele cennych wskazówek, a także zagadnień do przemyśleń. Teraz ważne jest, aby starali się je wdrażać w codziennej pracy z dziećmi i młodzieżą.
Radosław Kossakowski + foto